ζεστό κακάο

θεωρία και πρακτική των παιχνιδιών ρόλων

Απόδοση πνευματικών χαρακτηριστικών κι εγγενείς δυσκολίες

Posted by Αντώνιος Σ. στο 21/10/2010

Ένα από τα συναρπαστικότερα θεωρητικά προβλήματα υπόδυσης είναι η απόδοση του ή των πνευματικών χαρακτηριστικών του χαρακτήρα. Τα θέματα που μπορούμε να συζητήσουμε τόσο σχεδιαστικά όσο και θεωρητικά για τη διάκριση πνευματικών και σωματικών χαρακτηριστικών είναι πολλά και ενδιαφέροντα, εδώ όμως θέλω να επικεντρωθούμε στο πρακτέο: στην υπόδυση και στην πρακτική απόδοση εντός της ομάδας. Ξεκινάω ωστόσο με θεωρία.

Το να υποδυθεί κανείς χαρακτήρα δυνατότερο, πιο ευέλικτο ή ανθεκτικότερο είναι προφανές. Ο παίκτης λέει τι προσπαθεί κάνει, κι αυτό τεκμαίρεται ως προσπάθεια.

Πώς όμως υποδύεται κανείς χαρακτήρα εξυπνότερο, παρατηρητικότερο, ικανότερο στη χρήση του λόγου και ούτω καθεξής;

Αν ακολουθηθεί η ανωτέρω διαδικασία (πχ, -Ο αστυνομικός σε σταματάει. ‘Τρέχατε πολύ κύριε!’. -Εξηγώ στον αστυνομικό ότι δεν έτρεχα πάνω από το όριο, [ρίχνω το ζάρι] τα κατάφερα, πείστηκε!), τελολογικά μιλώντας, καταργείται η ανάγκη διαλόγων των χαρακτήρων και των τρίτων χαρακτήρων σε πρώτο πρόσωπο, μια και οι χαρακτήρες έχουν συνήθως διαφορετική ευφυΐα ή πειθώ από τους παίκτες. Όλα, μα όλα, θα έπρεπε να λέγονται σε τρίτο πρόσωπο, ώστε η αντιστοίχιση σωματικών και πνευματικών χαρακτηριστικών να είναι απόλυτη, και σε κανένα από τα δύο να μην χρειάζεται προσπάθεια από τον παίκτη. Ακόμη και όταν οι χαρακτήρες θα επιθυμούσαν να πείσουν ο ένας τον άλλον θα έπρεπε να χρησιμοποιούνται οι μέθοδοι επίλυσης που χρησιμοποιούνται για τις σωματικές ιδιότητες, ώστε να είναι το παιχνίδι συνεπές.

Ελάχιστες ομάδες όμως επιλέγουν κάτι τέτοιο (και το γιατί το συζητάμε). Το σύνηθες που προκρίνεται είναι ο παίκτης να προσπαθήσει, έστω και κατ’ ελάχιστο, να επιλύσει ως παίκτης τον γρίφο, να πείσει ως παίκτης τον τρίτο χαρακτήρα, να αντιληφθεί ως παίκτης την παγίδα… αλλά με τις ιδιότητες του χαρακτήρα του.

Αυτό εισάγει μια διαφοροποίηση η οποία διόλου προφανής δεν είναι. Από κανέναν παίκτη δεν θα ζητούνταν να λυγίσει μια σιδερόβεργα, έστω και κατ’ ελάχιστον, για να δει αν ο χαρακτήρας του δραπετεύει από τη φυλακή. Δεν ζητούνται τεστ κόπωσης από τον παίκτη για να συνυπολογιστούν στο πόση ώρα μπορεί να κολυμπάει ο χαρακτήρας του, ούτε ζογκλερικά με μπαλάκια ή πορτοκάλια για να διαπιστωθεί αν ο χαρακτήρας ξαλαφρώνει τον πλούσιο έμπορο από το πορτοφόλι του.

Επιπλέον, δυσχεραίνει ουσιαστικά το έργο χαρακτήρων οι οποίοι στηρίζονται στην εξυπνάδα, στην ευστροφία, στην πειθώ τους και ούτω καθεξής, μια και, εφόσον ο παίκτης δεν έχει ανάλογη εξυπνάδα, ευστροφία, πειθώ κλπ με τον χαρακτήρα, ο χαρακτήρας θα πάσχει ως απόδοση. Ο παίκτης δεν θα είναι πειστικός στους συμπαίκτες όπως ένας κακός ηθοποιός δεν είναι πειστικός στο κοινό. Οι εκλάμψεις του χαρακτήρα θα μοιάζουν περισσότερο με αποφάσεις του οργανωτή για να προχωράει η ιστορία παρά με συνειδητές ενέργειες του παίκτη.

Κι αυτό ενώ ο θεόχοντρος ξάδερφός μας και ο ελλιποβαρής κολλητός μας δεν έχουν κανένα πρόβλημα να αποδώσουν τον Κόναν ή τον Ρόκυ!

Αναρωτιέμαι λοιπόν: πώς αποδίδετε στην ομάδα σας τα πνευματικά χαρακτηριστικά; Πώς υποδύεστε χαρακτήρες με ανώτερα ή και κατώτερα πνευματικά χαρακτηριστικά από τα δικά σας; Απαιτείται από παίκτες συνεσταλμένους ή όχι και τόσο εύστροφους να καταδείξουν τις ικανότητες του χαρακτήρα τους ή όχι; Συντελεί και ο οργανωτής σε αυτήν την απόδοση ή είναι αποκλειστικά θέμα του παίκτη; Ή μήπως, αντιστρόφως, είναι ζήτημα αποκλειστικά του οργανωτή; Συνδυάζεται η προσπάθεια με το τυχαίο (πχ ζάρια μετά την προσπάθεια) ή όχι;

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: